Thursday 2 January 2014

Bab 12 : Strategi untuk Menganalisis dan Memasuki Pasaran Asing

Melalui pelajaran bab 12 ini iaitu "Strategi untuk Menganalisis dan Memasuki Pasaran Asing" kita akan dapat memperolehi beberapa objektif iaitu :

1- Membincangkan bagaimana firma menganalisis pasaran asing
2- Menggariskan proses di mana firma memilih cara masuk ke dalam pasaran asing
3- Menggambarkan bentuk eksport dan jenis pengantara yang ada untuk membantu firma             dalam mengeksport barangan mereka
4- Mengenalpasti isu asas dalam pelesenan antarabangsa dan membincangkan                              kelebihan dan keburukan pelesenan
5- Mengenalpasti isu asas dalam francais antarabangsa dan membincangkan                                 kelebihan dan keburukan francais
6- Menganalisis kontrak penghasilan, kontrak pengurusan, dan projek turnkey dan mod                   kemasukan khusus untuk perniagaan antarabangsa
7- Mencirikan greenfield dan pengambilalihan bentuk FDI



Analisis Pasaran Asing
Antaranya adalah :
Menilai dan menyelidik alternatif pasaran
Mengevaluasi pembiayaan masing-masing, manfaat, dan risiko memasuki pasaran asing
Memilih pasaran yang berpotensi untuk dimasuki atau mampu berkembang
Eksport
Kelebihan :
*Relatif keewangan rendah
*kebenaran masuk pasaran berperingkat- Memperoleh pengetahuan tentang pasaran        tempatan
kekurangan :

*Kelemahan terhadap kadar dan hambatan nontarif- kerumitan logistik- Konflik dengan    pengedar
Bentuk - bentuk eksport :
- Eksport secara tidak langsung
- Eksport langsung
- Pemindahan Intracorporate
Perlesenan
kelebihan :
*Risiko kewangan yg rendah
*Cara mudah untuk menilai potensi pasaran
*Elakkan kadar , NTB ,  sekatan pelabur asing
*Lesen menyediakan pengetahuan tentang pasaran tempatan
kekurangan :
*Peluang pasaran terhad 
*Pergantungan pada lesen
*Potensi konflik dengan lesen
*Kemungkinan  pesaing mencipta masa depan
Francais
kelebihan :
*Rendah risiko kewangan
*Cara mudah untuk menilai potensi pasaran
*Elakkan kadar , NTB , sekatan pelaburan asing
*Menjaga kawalan yang lebih berbanding dengan lesen
*Franchisee memberikan pengetahuan pasaran tempatan
kekurangan :
*Peluang pasaran terhad 
*Pergantungan pada franchisee
*Potensi konflik dengan francais
*Kemungkinan pesaing mencipta masa depan
Strategi Greenfield
*Mewujudkan promosi dengan baik 
*Kemudahan yang moden 
*Pembangunan ekonomi insentif

No comments:

Post a Comment